Jordi Balló aborda l’empremta canònica shakespeariana en la producció audiovisual contemporània
Els Encontres a Beniarbeig 2017 sobre cinema i literatura acullen la tercera sessió del cicle d‘enguany de la mà del professor de la Universitat Pompeu Fabra Jordi Balló
Ahir dijous tingué lloc a Beniarbeig la tercera sessió dins les Jornades sobre literatura i cinema 2017, una iniciativa emmarcada dins del projecte Encontres a Beniarbeig. Després de la introducció de l’acte i el ponent a càrrec de Roser Micó, la programació l’encetà tot seguit el Doctor en Comunicació Audiovisual i professor de la Universitat Pompeu Fabra Jordi Balló. A més de productor cinematogràfic i gestor cultural, Balló va ser director d’exposicions del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). L’any 2005 li va ser atorgat el Premi Nacional de Cultura de la Generalitat de Catalunya en la categoria de cinema i, de fet, és un prestigiós divulgador en la matèria. Ha publicat, amb Xavier Pérez, els assaigs La llavor immortal, Jo ja he estat aquí i, més recentment, El món, un escenari.
En la seua intervenció, l’expert abordà l’empremta dels relats clàssics dins la producció audiovisual contemporània a través de nombrosos exemples pràctics, com ara l’arquetipus homèric com a model narratiu en tot el cinema bèl·lic nord-americà. Principalment, Balló detallà la influència canònica de Shakespeare: una font de la qual s’abeuren pràcticament totes les sèries de televisió actuals mitjançant nombrosos recursos i motlles shakespearians, ja siga la percepció atractiva de la malignitat –heus ací el cas de Walter White, personatge protagonista de Breaking Bad– o la interpretació amenaçant del triomf arribista, és a dir, l’argument neuràlgic de Macbeth i alhora el fil narratològic de creacions actuals com House of cards.
La ponència de Balló precedeix així la propera comunicació del dijous 27 d’abril a càrrec de l’expert en Història Medieval i professor de la Universitat de València Juan Vicente García Marsilla, la qual versarà sobre el cicle artúric i la seua reinterpretació al cinema.