Entrevista del mes de març'26: Tardor Graffiti

L'entrevista del mes

ENTREVISTA A TARDOR GRAFFITI, ARTISTA URBÀ. 

Tardor Graffiti és un artista urbà natural de la Xara, nascut l’any 1996. A pesar de la seua joventut, compta amb una trajectòria consolidada en el món del muralisme, amb projectes fets tant a escala nacional com internacional. Format en art aplicat al mur i il·lustració, el seu treball destaca per una forta connexió amb l’entorn.

Al llarg dels anys ha desenvolupat murals en ciutats i pobles de tot l’Estat i ha participat en festivals i projectes d’art urbà arreu del món, col·laborant amb institucions públiques i iniciatives culturals. La seua obra transforma l’espai públic en un lloc de diàleg i reflexió, apropant l’art a la vida quotidiana de les persones.

 

 

 

 

Bon dia. Quins estudis i quina formació artística tens? Per què et vas decantar per la pintura mural? Què et va despertar l’interés?

Bon dia. Vaig estudiar el batxillerat artístic a l’IES Historiador Chabàs de Dénia i, posteriorment, vaig continuar la meua formació a Madrid. Allí vaig estudiar a l’Escola La Palma, on vaig cursar el Grau Superior d’Art Aplicat al Mur, i més tard em vaig formar en il·lustració tradicional i digital.

La formació acadèmica ha sigut molt important per a mi, però també ho ha sigut sempre la part més autodidacta: investigar, provar tècniques i pintar pel meu compte.

Vaig començar a pintar murals quan tenia uns 16 o 17 anys. Al principi feia sobretot graffitis de lletres, però amb el temps vaig anar incorporant personatges, figures i, més endavant, retrats. Ha sigut un procés molt progressiu I d’evolució constant. Amb els anys he pogut afrontar projectes cada vegada més grans, perfeccionant tant la tècnica com el discurs i allò que vull transmetre en cada obra.

Quant de temps de mitjana necessites per fer un mural? A part dels esprais, quins recursos necessites?

El temps necessari depén molt de la grandària del mural, de la complexitat del disseny i de les condicions del mur. Tot i això, cal tindre en compte que un projecte mural comença molt abans de pintar.

Abans d’intervenir un espai, m’agrada visitar-lo, observar-lo amb calma i entendre el seu context. Prenc fotografies, mesures i després, ja al taller, comence a pensar el concepte i a fer els esbossos. Una vegada el disseny està definit, el trasllade al mur. El procés de pintura pot durar, de mitjana, aproximadament una setmana, encara que pot variar segons els factors comentats.

A banda dels esprais, és necessari utilitzar molts altres recursos: eines tecnològiques per al disseny previ, pintures específiques segons el suport, preparacions prèvies del mur i, en molts casos, plataformes elevadores, etc.

 

En què t’inspires? Quines són les teues influències?

M’inspire en les vivències del dia a dia, en els viatges, en les amistats, en els llibres i en les pel·lícules que m’agraden. Tot allò que vivim ens deixa una empremta d’una manera o d’una altra, encara que de vegades no en siguem conscients, i acaba reflectint-se en l’obra.

Pel que fa a les influències, n’he tingut moltes al llarg del temps: amics, persones que he anat coneixent pel camí i artistes que admirava inicialment a través d’internet. Amb alguns d’ells he tingut la sort de coincidir, conéixer-los personalment i fins i tot establir una amistat.

Quin estil tenen les teues obres? Quins missatges intentes transmetre amb les teues pintures? Explica també un poc la simbologia.

En les meues obres m’agrada treballar diferents temàtiques, sempre adaptant-me a l’espai i al context on s’ubica el mural. Quan es pinta al carrer, crec que és molt important ser conscient que l’obra formarà part de la vida quotidiana del veïnat.

M’agrada abordar idees que poden ser reivindicatives, però sempre des d’una mirada positiva. Pense que l’art urbà té un gran impacte, ja que modifica l’espai públic i és visible durant molt de temps. Per eixe mur passaran moltes persones cada dia, i m’agrada pensar que l’obra pot alegrar-les, fer-les reflexionar o despertar-los alguna emoció.

L’art té un poder comunicatiu molt gran i, per a mi, és un llenguatge amb el qual em resulta més senzill expressar i contar determinades coses.

Quins murals has fet per la Marina Alta i quin ha sigut el que més t’ha agradat?

És difícil triar un mural favorit, perquè n’hi ha molts que m’agraden tant pel resultat final com pel que representen o per les experiències viscudes durant el procés de pintura.

Si n’he de destacar un recent, parlaria del mural que vaig pintar a Benigembla. Va ser un projecte en què vaig tindre total llibertat creativa i l’espai de la façana acompanyava molt bé la proposta. Hi vaig representar una dona amb una mirada intensa, com si volguera contar alguna cosa sense necessitat de parlar, acompanyada d’elements naturals que dialoguen amb l’entorn. El fons connecta amb el paisatge real del poble, amb les muntanyes que l’envolten, integrant el mural dins del territori.

Fora d’Espanya vas fer un magnífic mural 3D a Alemanya, amb un significat molt profund. Podries descriure’l i explicar-nos el seu significat?

El mural el vaig pintar a la ciutat de Dresden, a Alemanya, i es tracta d’un mural anamòrfic en 3D, pensat perquè l’efecte visual només es perceba des d’un punt de vista concret. És un tipus de treball molt tècnic, que juga amb la perspectiva i amb la manera com l’espectador interactua amb l’obra.

Pel que fa al significat, el mural fa una clara referència a l’Holocaust i a la memòria històrica. S'hi representa una mà en la qual es pot reconéixer el vestit d’un refugiat, símbol de totes aquelles persones que van patir persecució, desplaçament i pèrdua de llibertat. Sobre la mà hi ha un ocell posat, que actua com a símbol de llibertat, esperança i futur.

Amb aquesta obra volia parlar del passat, però també del present, i recordar la importància de no oblidar la història, fent valdre la resistència humana i la capacitat de continuar endavant fins i tot després dels moments més foscos.

On més has pintat?

He pintat en diferents ciutats d’Espanya, com València, Madrid, Ferrol, Barcelona, Màlaga, així com en pobles més xicotets, tant de la Marina Alta com d’altres zones del territori.

A escala internacional, he tingut l’oportunitat de pintar en països com Dinamarca, on he realitzat nombrosos projectes, així com a l’Índia, Aràbia Saudita, Alemanya i l’illa de la Reunió. En molts d’aquests casos he participat en festivals internacionals d’art urbà, i en altres he treballat en encàrrecs per a ajuntaments o empreses privades.

Pintar fora sempre és molt enriquidor, perquè et permet conéixer altres cultures, altres formes d’entendre l’art urbà i adaptar el teu treball a contextos molt diferents.

Tens algun projecte al cap actualment o estàs ara mateix en creació d’algun mural? Si és així, quin?

Ara mateix estic immers en diversos projectes, tant murals com de treball d’estudi. Alguns estan vinculats a iniciatives culturals i institucionals, i altres són propostes més personals, on puc experimentar amb calma.

En aquesta etapa continue explorant temes que m’acompanyen molt, com la relació entre la figura humana i la natura, el territori i la identitat. També estic pensant nous formats i maneres d’afrontar el muralisme, amb ganes de continuar aprenent, evolucionant i afrontant reptes diferents.

Moltes gràcies, Tardor Graffiti!


 

També et pot interessar:

On trobar-nos

MACMA. Seu Mancomunitat Comarcal de la Marina Alta

C/ Blasco Ibáñez, 50 baix - 03760 - Ondara

Tel. 965757237 - Email: macma@macma.org

Contacte

Cultura i Patrimoni:

659 219 476 - macma@macma.org

Joventut. Xarxa Jove Marina Alta:

680 516 149 - xarxajove@macma.org

Esports. Xarxa Esportiva Marina Alta:

635 636 023 - xarxaesportiva@macma.org

Servei Mancomunat d’Arxius:

620 85 22 83 - arxius@macma.org

Secretaria:

96 575 72 37 - secretaria@macma.org

Xarxes Socials

Mancomunitat Comarcal de la Marina Alta:

Xarxa Jove Marina Alta:

Xarxa Esportiva Marina Alta:

Descobrim la Marina Alta:

© MACMA 2026