ENTREVISTA A MCARMEN CAMBRILS, LLICENCIADA EN BELLES ARTS I ANIMADORA 2D
Mcarmen Cambrils, nascuda a Pego el 2 de desembre el 1987, estudia Belles arts a la Universitat Politècnica de València i anys després s’especialitza amb el Màster d’Animació de la mateixa universitat i realitza pràctiques com a becària en l’empresa Blue Dream.
Actualment, Cambrils és una Animadora 2D que ha treballat en multitud de peces d'animació, destacant en la seua trajectòria 6 curtmetratges, 3 llargmetratges (actualment treballant en un quart llargmetratge) i alguns encàrrecs publicitaris. Naix a Pego, un poble de la Marina Alta, al nord de la província d'Alacant. Des de xicoteta va tindre molt clar que es volia dedicar a l'animació, i per això va realitzar els estudis de Belles arts en la Universitat Politècnica de València. Acabant d'especialitzar els seus estudis en el Màster d'Animació de la UPV.
Ja graduada, va tindre l'oportunitat de realitzar pràctiques en diverses empreses i veure com es treballava des de dins en una producció d'animació. Va ser en 2017 quan troba l'oportunitat de dedicar-se a això de ple, en el curtmetratge "Soy una Tumba" dirigit per Khris Cembe. Posteriorment, tornen a treballar junts en el Curtmetratge "Homeless Home" dirigit per Alberto Vázquez amb Khris Cembe com a Director d'Animació. Els dos curtmetratges són nominats a Millor Curtmetratge d'Animació en els premis Goya.
Al llarg d'aquests anys, a més d'aquests curtmetratges, Cambrils ha tingut l'oportunitat de treballar en "Nacer" de la productora Autie Films. Curtmetratge que també va ser nominat en els Premis Goya 2022 en la categoria de Millor Curtmetratge d'Animació.
Punt d'unió entre aquests diversos treballs és la productora Vasca Uniko, amb la qual Cambrils ha treballat diversos anys en les seues diferents produccions, destacant "LOOP". Curtmetratge dirigit per Pablo Polledri, on MCarmen va formar part de l'equip d'animació. Va ser de la mà d'aquest curtmetratge que en 2023 finalment un dels projectes on va treballar Cambrils va obtindre el "cabezón". Convertint-se en el curtmetratge guanyador del Premi Goya al Millor curtmetratge d'Animació en 2023.
Amb el temps, va arribar el moment de fer el salt als llargmetratges. Esta oportunitat se li presenta amb "Unicorn *Wars" pel·lícula dirigida per Alberto Vázquez on va formar part de l'equip sènior d'animadors dirigits de nou per Khris Cembe. El llargmetratge es va estrenar en 2022 en l'anteriorment citat Festival d'Annecy. I també va tindre la seua estrena en cinemes l'octubre del 2022. "Unicorn *Wars" es va alçar també amb el Premi Goya en 2023, en la categoria de Millor Llargmetratge d'Animació. L'alegria va ser doble eixe any per a Cambrils.
El camí en l'animació va continuar, aquesta vegada portant a Mcarmen a formar part de l'equip Sènior d'animadors de la pel·lícula "Robot Dreams" dirigida per Pablo Berger. Pel·lícula que també va aconseguir alçar-se amb el Premi Goya a Millor Llargmetratge d'Animació 2024. A més, va arribar a estar Nominada als prestigiosos Premis Oscar aquest mateix any en la Categoria de Millor Llargmetratge d'Animació.
En 2023, Cambrils va estar treballant com a Supervisora en la pel·lícula "Mariposas Negras" dirigida per David Baute i amb Pepe Sánchez a la direcció d'Animació. El repte i la responsabilitat al qual s'ha hagut d'enfrontar en aquesta producció ha sigut major, ja que ha estat a càrrec d'un dels dos equips d'animadors. La pel·lícula tindrà el seu punt d'eixida al públic i estrena aquest 2024 en el Festival d'Annecy.
Actualment, en març de 2024, Mcarmen s'ha unit a l'equip d'animació del que seria la seua quarta producció de llargmetratge, el nou treball d'Alberto Vázquez, titulat "Decorado" on forma part de l'equip d'animació com a Animadora Sènior.
-Com vas descobrir el món de l'animació?
L'animació arriba a mi veient-la en la televisió. Com a persona nascuda en l'època dels 80-90 (època d'esplendor per als dibuixos animats), em passava llargues hores davant de la televisió veient Dragon Ball, Isidoro, David el Gnomo, Chip i Chop... entre altres. I entre això i que des de xicoteta m'encantava fer treballs manuals i dibuixar... No va ser estrany que a mesura que vaig anar creixent amb les sèries de dibuixos animats i les pel·lícules de la Warner Bros i Walt Disney començarà a somiar que algun dia jo podria donar vida i animar eixos personatges que veia a través de la pantalla.
-En què treballa un animador/a?
Una pel·lícula podríem dir que té tres fases:
1. La preproducció, és la fase que engloba el departament d'art i personatges. És on es desenvolupa el "storyboard", els fons i es realitza el disseny de personatges, que després s'usaran per a animar entre altres coses necessàries per a començar a desenvolupar la història.
2. La producció, és la fase en la qual entrem els animadors. On es desenvolupen les escenes i es donen vida als personatges. Es netegen els dibuixos i s'acoloreixen.
3. La postproducció, és on s'organitzen totes les escenes es munten i acaben d'unificar tot el treball unint l'animació, el so, l'etalonatge..., per a arribar al resultat final que veiem en pantalla.
Perquè puga fer el meu treball d'animadora, en una producció ja ha d'estar la preproducció bastant avançada. Pel fet que així se'ns facilite la informació necessària per a començar a dibuixar i a donar vida als personatges. Sempre ajustant-nos al "brief" del director i acompanyats per les directrius del director d'animació.
El treball d'un animador consisteix a donar vida dibuixant fotograma a fotograma els personatges. A mi m'agrada dir que un animador és un actor encobert. L'animador ha de ser versàtil i saber adaptar-se a diferents estils, tant de dibuix com d'animació, així com als ritmes i temps de cada producció.
A l'animador ens arriba el pla que cal animar amb el fons i alguna referència de la pose del personatge, per a saber on ha d'anar posicionat, a partir d'ací, amb la informació de referència dels personatges, l'animador començaria a dibuixar frame a frame (dibuix a dibuix) el que ha d'ocórrer en el pla.
-Com va ser el procés de començar a treballar amb aquesta feina?
Els meus inicis van ser una mica lents, no va ser fins que me'n vaig anar d'Erasmus que no vaig poder realitzar assignatures d'animació. En belles arts (durant la llicenciatura) les assignatures d'animació eren optatives i es cursaven a partir de quart de carrera. Any en què jo vaig realitzar Erasmus en Torino (Itàlia) i vaig tindre per primera vegada accés a una tauleta gràfica i a programes digitals d'animació. Vaig tornar a València molt motivada, amb ganes de fer totes les assignatures d'animació possibles en l'any de carrera que em quedava i continuar amb el que hi havia aprés. Vaig aconseguir matricular-me anys més tard en el Màster d'animació per a especialitzar-me en aquest camp. Ja acabats els estudis vaig començar a assistir a festivals i mercats on vaig començar a conéixer a gent de la indústria, productores i estudis que em van obrir les portes.
-No és una feina fàcil de trobar. Quins consells donaries a persones que estan començant a estudiar o treballar en aquesta professió?
És un treball de llarg fons. Si tenen clar que l'animació és el que els motiva i al que volen dedicar el seu futur, els diria que siguen perseverants i treballen, quan puguen, en projectes professionals i quan no, pel seu propi compte. Cal dibuixar i dibuixar molt, per això és necessari tindre una bona base i un traç solt. No és un camí fàcil, ja que com qualsevol camp artístic, poder dedicar-se de ple i viure d'això és bastant complicat. Es pot? Clar que es pot, cada vegada hi ha més projectes i oportunitats a Espanya, però cal treballar intensament per a tindre una bona base i ser versàtil. Una altra cosa és, ser generosos amb el seu art. L'animació és un treball d'equip i cal saber compartir, acceptar i valorar el treball dels altres igual que el d'un propi.
-Quina és la forma de treball en l'animació? Treballeu en conjunt diverses persones o tu sola? Treballes per projectes o amb una empresa en concret?
El treball d'animació és un treball d'equip. L'animador com he explicat anteriorment, s'incorpora a un projecte quan ja s'està treballant la fase de producció. L'equip sol estar compost de 3 a 20 animadors, més o menys, sempre depenent del pressupost del projecte. Després, cada animador té els seus propis plans o seqüències per a animar, però és necessari el treball en equip per a cuidar que els dibuixos dels personatges i no se'n vagen molt d'un animador a un altre, a més de cuidar els ràcords entre pla i pla.
En el meu cas, jo treballe per projectes. No treballe per a un únic estudi ni productora. És segons l'anyada i els projectes que hi haja en eixe moment. Encara que, és veritat que fa molts anys que treballe en projectes per a productora Uniko o la productora Abano *Producions. Però no tinc exclusivitat.
-Sempre has treballat en animació de pel·lícules o amb videojocs també?
Fins al dia de hui, he estat més centrada en l'animació per a curtmetratges i llargmetratges 2D. L'única experiència que tinc en el camp dels videojocs són unes pràctiques que vaig realitzar un estiu en una empresa que es dedicava a això. Però, mai he tingut l'oportunitat de dedicar-me a aquest camp professionalment.
-El món de l'animació, videojocs, cine, efectes especials, etc. avança molt ràpidament. Què fas per estar al dia de tots els avenços que hi ha?
Intente estar bastant al dia amb els diferents softwares d'animació que hi ha, així com saber gastar-los tots mínimament, ja que després moltes vegades en cada producció es decideix gastar un programa diferent per al desenvolupament de l'animació.
M'enfoque més a aprendre cada programa perquè el dia que em toque gastar-lo això no siga un problema que dificulte el meu treball.
Una altra cosa que ajuda molt a estar al dia dels nous avanços en la indústria de l'animació és assistir a mercats o festivals on es reunisquen professionals del sector i es realitzen xarrades o conferències. Festivals com el Weird, el Animac o els Quirino.
-Què és el que més t'agrada de l'animació?
El que més m'agrada del meu treball és poder donar vida a personatges des de 0 a través del llapis. M'encanta la unió d'equip que es genera amb la resta d'animadors i professionals que treballen en una producció. Però, sobretot, el moment més fantàstic i emocionant sens dubte, és quan ja acabada la pel·lícula o el curtmetratge tens l'oportunitat de veure'l en una sala, en pantalla gegant, no es pot descriure, és entre orgull i incredulitat quan veus actuar i viure la seua història als personatges que durant mesos has estat dibuixat una vegada i una altra.
-Com sents que la pel·lícula que has fet als protagonistes, haja guanyat dos Goyes?
És tot un orgull, que els projectes on empres mesos i a vegades fins i tot anys de treball, tinguen una bona acollida tant en festivals com en sales de cinema. Al final, l'única forma que tenim per a saber si el projecte agrada al públic moltes vegades és a través dels premis o de la publicitat que es fa sobre aquests projectes.
I si a més, un d'aquests premis és ni més ni menys que el prestigiós premi Goya..., doncs perdoneu-me l'expressió, és un subidón! I si a més fas doblet i en lloc d'un, la mateixa nit te'n donen dos... És increïble. La veritat que és una recàrrega de piles.
-Estàs treballant en altre projecte?
Sí, actualment estic treballant en el nou llargmetratge d'Alberto Vázquez titulat "Decorado".