ENTREVISTA A LES 9 MUSES, ASSOCIACIÓ DE DONES JOVES CREADORES
Aquest mes de febrer l’entrevista recau sobre aquest conjunt d’artistes, dones, joves i creadores amb iniciativa i ganes de reivindicar la professionalització del treball que realitzen i el seu compromís amb la societat dels nostres dies. Les 9 Muses, com així s'anomenen, treballen a través de l’ARTIVISME actiu en diferents àrees artístiques. Utilitzen la il·lustració, la poesia, les arts escèniques i audiovisuals i la música per a transmetre emocions i sentiments quotidians.
L’essència del poble queda reflexada en el seu treball, com bé ens transmeten a través de les seues paraules en l’entrevista: “L'art transmet tot allò que som i nosaltres guardem un poquet dels nostres pobles, per això no seríem qui som sense la nostra vida en ells i sense poder evitar-ho es reflecteix amb les nostres arts”.
Com naix el projecte de les 9 Muses?
La idea naix de Lídia, amb l'inquietud un poc de fer alguna cosa més enllà de la poesia, i submergir-se més amb altres arts. Va ser ella la que va començar a buscar a dones artistes per formar el que som avui i des de ja fa 4 anys, Les 9 Muses.
Pel que fa al projecte de Les 9 Muses com a tal, naix de la necessitat de crear un espai on l'art fet per dones joves siga reconegut, amb la nostra pròpia perspectiva experimentem amb allò que ens crema com a artistes, per això hem volgut explorar el que nosaltres mateixes podem fer amb les nostres àrees artístiques: la il·lustració, la poesia, audiovisual, les arts escèniques i la música.
Amb aquestes arts, posades en un context més proper a les persones, volem fer sentir tots aquells sentiments que ens corren per la sang i la ment, fer un "ARTIVISME" actiu amb la posada de les nostres perspectives en enfront de la societat on vivim i fer del nostre art un compromís amb la societat perquè entren amb les paraules i la mirada.
Qui sou i com us descriuríeu, individualment i com a grup?
Actualment, ens podem descriure com a un grup d'amigues que ens hem trobat gràcies a l'art i que creem a través dels nostres sentiments i vivències.
Començarem sent un grup de persones que pràcticament no ens coneixíem de res i hem acabat una colla d'amigues que quan ens ajuntem sempre ixen projectes artístics. Som un xicotet col·lectiu que no té por de continuar creixent, experimentant i posar a l'abast de totes les persones la cultura i l'art.
Actualment, som 6 artistes (Maria, Carmen, Clàudia, Elena, Alba i Lídia) , que pretenem que l'art fet per dones estiga al mateix nivell que els dels homes. Les muses també som creadores. És una mena d'Artivisme, com ho fa Susy Shock.
- Maria: Vaig entrar al grup com a il·lustradora i en certa manera és el rol que he estat portant a dins de Les 9 Muses des dels inicis. Però la veritat és que el que faig (i el que fem) a dins Les 9 Muses va més enllà de la il·lustració, i té a veure amb les arts visuals, en general. Aprenc molt de les meues companyes i la seua feina m'inspira en tots els aspectes, em motiva a fer coses que estan fora dels meus àmbits més còmodes (tot i que m'atrevisc a fer-ho i a mostrar-ho menys vegades de les que m'agradaria). Crec que com a grup ens donem una empenta a l'hora de crear; realment, en ser abans amigues que artistes, ajuntar-nos per crear es converteix en una reunió d'amigues on qualsevol idea acaba fent-se i modificant-se trenta vegades fins a adoptar la seua forma final.
- Alba: Sóc una de les poetes del grup. Fa quasi un any que forme part de Les 9 Muses i amb elles no puc deixar d'aprendre. Són pura inspiració des del dia que les vaig descobrir. La frase que em defineix és: en constant aprenentatge. El teatre a més és una de les meues aficions i intente aplicar la meua experiència als meus treballs artístics.
- Carmen: Soc Carmen, il·lustradora, i podria dir que sóc una persona treballadora, però també estic molt de temps dalts dels núvols, a vegades perduda, buscant sensacions i moviment. Gràcies a formar part d'un grup d'artistes, la meua manera de crear conjuntament ha crescut molt, ensenyant-me a tindre molta paciència i a treballar de manera col·lectiva. Poder compartir el teu art a través d'un espai com el nostre és molt enriquidor.
- Elena: sóc una de les poetes que som ara mateix al grup. A banda, m'encarregue de crear molts dels vídeos que es poden veure al nostre perfil, on s'inclouen els meus projectes personals. També em dedique a jornada completa a idear projectes meus i de les muses en el cap, tractar de trobar les paraules i ajuntar les imatges que més s'apropen a la màgia que fem juntes. De vegades, tinc profundes etapes de dolor que m'impedeixen crear o avançar en els projectes, però tinc la sort immensa de comptar amb totes les muses que m'ensenyen cada dia que més que artistes ( i no pose en dubte que ho som) som amigues i germanes. No podria renunciar a res del que som i el que hem creat juntes, així com tot el creixement personal que m'ha aportat adherir-me a aquest projecte que va eixir d'un cap tan meravellós com el de Lídia.
- Claudia: sóc una de les 3 il.lustradores del grup, dos de les 6 mans q mou el motor del cor de les 9 muses. Intente donar el millor de mi i posar tota l'estima que tinc per l'art en el q faig. A més, aprenc cada dia de les meues companyes i de la seua feina i pense que és meravellós el que fem i el que donem a mostrar: art i estima en estat pur.
- Lídia: sóc una de les poetes del grup, 2 de les 6 manetes que posa els textos i les lletres al perfil de les xarxes, però també en cada acte o frases dels murals. Sempre intente aprendre de les arts que les meues companyes fan, encara que no tinga facilitat per a posar-ho en pràctica. Sóc com una puçeta que vol enriquir-se de tot l'art i experimentar amb ell, per això m'agrada crear amb elles perquè poden eixir idees molt boges que després es posen en pràctica.
Quina és la vostra trajectòria des dels inicis? En quins projectes us heu vist immerses fins al moment?
La nostra trajectòria com ja hem dit abans comença amb publicacions tots els dilluns d'una poesia i una il·lustració per les xarxes socials, i a poc a poc ha anat creixent aquests 4 anys i ampliant la nostra barrera virtual per passar a ser cada vegada més propera a la gent. Tot i que encara seguim la nostra activitat principal per les xarxes socials amb projectes setmanals, hem començat a realitzar un gran ventall de projectes com murals, performances, recitals o exposicions.
Projectes elaborats:
- Publicacions periòdiques de projectes amb poesia, dibuix, arts escèniques, audiovisual... en instagram i facebook (@les_9_muses) que és la principal de les nostres activitats.
- Actuació en els "Llavadors poètics" de Benissa en dues ocasions, una vetllada que omplirem de relats, poesia, música i dibuixos. El primer que vàrem fer va ser al llavador de Santa Anna, junt amb el grup novembre Elèctric, tractant la temàtica del feminisme (21 de juliol 2018). El següent que férem, va ser en el llavador d'Orxelles junt amb l'artista KROU, on tractarem la memòria històrica des del franquisme fins a la mort de Franco, en el terme de Benissa (18 d'agost de 2018).
- Finalistes en la 1a edició dels premis de la revista TresDeu 2018, amb la categoria de millor contingut en xarxes socials, on el jurat popular ens va donar la majoria de vots en aquesta categoria. En la 2a i 3a edició vam ser finalistes en els continguts d'arts plàstiques.
- Vídeos realitzats amb els testimonis de dones que han patit càncer de mama, per al 19 d'octubre 2018, dia contra el càncer de mama. Aquest projecte va ser el que ens va posar en marxa per tal de constituir-nos com associació, per tal de fer el nostre treball més digne i que tinguera reconeixement.
- Actuació als recitals de poesia i il·lustració de València "Spoken draw" el 2 de març 2019 amb l'obra conjunta "Intergaláctico", reflexió sobre l'egoisme de la societat i l'aïllament personal.
- Mural per al 8 de març 2019, dia de la dona en Benissa amb la consigna "La igualtat és de tots els colors". Aquest va ser molt especial per nosaltres, ja que va ser el primer que vàrem fer, a banda que ens ha donat ressò, perquè molta gent de moltes parts de món ens etiqueta a les xarxes socials amb el mural de fons, inclús sent l'escenari d'una entrevista de la televisió Apunt.
- Mural Xàbia és diversa, per a la festa de dia de l'orgull LGTB (5 de juliol 2019) amb el lema "Tenim un cor que batega Diversitat", va simbolitzar per nosaltres un nou repte per fer mural, ja que consistia a fer-lo sobre unes escales a més de fer-lo participatiu amb la gent que va participar en la festa.
- Presentació de l'Associació Les 9 Muses a Benissa, amb la vetllada Nit al Parnàs (29 juliol 2019). Una nit molt especial per nosaltres en la que per fi ens donàvem a conéixer com a grup artístic i com associació de dones joves i artistes.
- Performance d'il·lustració i poesia a la Font d'en Carros "Transició de la violència de Gènere" (24 de novembre 2019)
- Exposició "Trencant Barreres" en la seu universitària de la Marina Alta (Benissa) per a març de 2020
- Performance d'il·lustració, poesia i música a Benissa "Transició de la violència de Gènere" (14 de novembre 2020)
- Mural per la Igualtat entre dones i Homes en l'esplai Park de Calp (cap de setmana del 12 al 14 de març de 2021)
- Recital en Planta Llibre de València el 24 d'abril de 2021.
- Mural per la diversitat LGTB en el Poble Nou de Benitatxell, placeta de les mestres (cap de setmana del 2 al 6 de juliol de 2021)
- Performance d'Il·lustració, poesia, audiovisual Parlant sobre el significat del Temps, en motiu de la Nit en Blanc de Benissa, en les cases del Batlle (21 d'agost 2021)
- Performance per commemorar a les víctimes de la violència de Gènere del 2021 "Epicentre" en el parc Dolors Piera de Benissa (24 de novembre 2021)
- 2a edició de la Nit al Parnàs, amb el títol de SINESTÈSIA. Performance de poesia, teatre, audiovisual, a banda de celebrar els 4 anys com a col·lectiu. (16 d'octubre de 2021).
- Performance per commemorar a les víctimes de la violència de Gènere del 2021 "Epicentre" en la plaça de l'amistat en Pedreguer (29 de novembre de 2021).
- Micro obert i mural participatiu en la Fira i Porrat de Sant Antoni de Benissa. (29 de gener de 2022)
- Campanya de febrer per visibilitzar el treball de les dones artistes no sols durant els mesos de març i novembre, sinó també durant tot l'any, mitjançant adhesius i campanya per xarxes socials. (Febrer 2022)
Com a conjunt, quines són les vostres arrels i les vostres inspiracions?
Com a conjunt crec que partim de la base de ser totes artistes, dones, joves i de classe treballadora. Açò ens fa començar sempre uns quants esglaons per sota de les nostres metes i per això crec que ens fa veure el món d'una manera crítica.
Però també parlem de sentiments que ens remouen per dins, que naixen més enllà de la pell. Amor, ràbia, soledat, temps, qui som i que fem en aquest punt de la vida, d'art o cultura. Són alguns dels temes que tenim sempre presents en els nostres arts.
Quina és la vostra implicació amb la comarca o de quina forma es veu reflectida la comarca en el vostre art?
Tot i que no totes som de la comarca, tenim un fort vincle amb ella, ja que inicialment la majoria de nosaltres érem de Benissa, Dénia o Alcalalí. I a més la major part dels nostres projectes els hem realitzat per la comarca, tant els murals de Benissa, Xàbia, Calp o Benitatxell que continuen estant, com els recitals o performances en diversos pobles de la comarca. L'art transmet tot allò que som i nosaltres guardem un poquet dels nostres pobles, per això no seríem qui som sense la nostra vida en ells i sense poder evitar-ho es reflecteix amb les nostres arts.
Quines són les vostres aspiracions? Què voleu arribar a aconseguir amb el vostre treball?
La nostra tasca com associació d'artistes pretén professionalitzar el treball cultural, donar visibilitat a allò que fem més enllà del que es veu en una actuació o un mural, perquè són moltes hores de treball, abans, durant i després de cada projecte. Això no es veu, però es fa i dóna el sentit a tota l'obra final. Per aquesta raó, en les nostres xarxes i sempre que tenim ocasió, donem veu també al procés creatiu de cadascuna de les nostres activitats.
Són aspiracions difícils d'obtenir, ho sabem, així i tot si dins del nostre entorn més proper aconseguim fer entendre que l'art també és un treball i que a més les dones també som creadores més enllà dels mesos de març i novembre, crec que ens podem sentir prou realitzades.
Quina és la vostra activitat actual? Hi ha projectes actuals i futurs als quals vulgueu donar-li veu?
Actualment, com ja he dit abans, tenim entre mans els projectes que presentem setmanalment i que són creacions pròpies de cada una de les diferents components, en elles presentem les nostres inquietuds internes, lliures de temàtiques o pautes a seguir. Mostrar el nostre art com el sentim nosaltres de manera individual.
Per altra banda, tenim els projectes que ens demanen institucions externes a les 9 muses, com han sigut fins ara els quatre murals, la performance d'Epicentre, el recital il·lustrat de "El Temps" o l'exposició de "Trencant Barreres". També poden ser activitats que naixen de propostes internes per alguna de nosaltres i que acabem creant totes de manera conjunta.
Una de les activitats que tenim per davant serà una performance que farem el 5 de març a Jesús Pobre o també una campanya que estem fent a través de les xarxes aquest mes de febrer per reivindicar la tasca de les dones artistes on les consignes giren al voltant de què el treball de les dones artistes està tot l'any, que no sols sabem parlar de feminisme o que també hi ha dónes artistes que estem al mateix nivell que qualsevol altre home.
ENLLAÇOS D'INTERÈS:
Vídeos realitzats amb els testimonis de dones que han patit càncer de mama
Febrer de 2022